Manschettknappssamlingen…

För ett par år sedan fastnade jag stenhårt i samlande av manschettknappar. I sak inget konstigt med det, då jag samlat och grottat ner mig i mer eller mindre obskyra ämnen hela livet. Från grävande i backar med marvelserier på seriebutiken Dolores i mitten slutet 80-tal, via obskyr dödsmetall tidigt 90-tal, till intensiv klocksurfning, denimfetischism och vintage scarf-jakt idag. Hur som helst kom samlandet till en punkt då jag plötsligt insåg att manschettknappsantalet var över ett hundra…och då fick det vara slut. Jag sålde av ett gäng och gav bort fler till vänner och bekanta. Nytt fokus fick  istället bli stickade slipsar (och sedan skor, denim, klockor, scarves, konsttryck)…

Just manschettknappsintresset fick dock en liten mental revival när jag för ett par veckor sedan storstädade jag i min då överfyllda Inbox. Längst ner i en mapp märkt eBay hittade jag en mailkorrespondens jag haft med en antikhandlare från Las Vegas 2005. Så här sju år senare tedde sig diskussionen synnerligen komisk för mig och antagligen hade den framstått som helt bisarr för någon utomstående. Fanns det möjlighet till mängdrabatt på oanvända, 35 år gamla manschettknappar, med överdåd av fakead gulddoublé och stenar, från utdött accessoarhus? Udda minst sagt. Jag undrade där jag satt om jag där inte var farligt nära själva essensen av samlarintresset. Att det är något speciellt i att veta mycket om något så specifikt och smalt att gemene man inte känner till det över huvud taget.

Man undrar ju lite vad som hägrar framöver. Frimärken från tredje riket? Kristallskallar från Mayaimperiet? Lettisk seniorknyppling?

Efter förfrågningar kommer iaf ett par bilder på utvalda gobitar ur den kvarvarande samlingen (Där 10-12 används och resten huserar nedslängda i en väska längst in i en garderob).

…och så ett par som enbart kan användas om man skall klä ut sig till Liberace någon gång.

Kommentera

